Rozhranie rokov je obdobím, kedy sa v bytových domoch realizujú koncoročné odpočty meračov tepla a vody, ktoré sú podkladom pre ročné vyúčtovanie. Spôsob odpočtu sa vykonáva fyzicky so vstupom do bytov alebo diaľkovo prostredníctvom rádiovej siete, a to pochôdzkovým spôsobom alebo automatizovane cez zbernicu dát. Vlastníci bytových domov, ktoré sú vybavené rádiovými meračmi, si starosti s odpočtami robiť nemusia. Spotreby sa odčítajú bez ich účasti, vždy k rozhodujúcemu dátumu. Náročné obdobie odpočtov však zažívajú užívatelia bytov, ktorí sa musia prispôsobiť termínom odpočtovej služby.
Povinnosti vlastníkov a správcovských spoločností
Subjekt, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla, má voči konečným spotrebiteľom isté práva a povinnosti, ktoré sú dané legislatívou. Na druhej strane, povinnosti ukladá legislatíva aj pre vlastníkov bytov, ktorí musia zabezpečiť bezproblémový prístup na úplné a spoľahlivé vykonanie odpočtov zo všetkých meračov, nakoľko iba spoľahlivý odpočet môže zaistiť, že náklady budú spravodlivo rozdelené. Povinnosť oznámiť konečnému spotrebiteľovi termín odčítania spotreby z meracích prístrojov je najmenej 15 dní pred uskutočnením odpočtov, napr. formou vývesky v spoločných priestoroch domu.
„Odčítanie údajov z meračov tepla, pomerových rozdeľovačov tepla a vodomerov sa vykonáva vždy za zúčtovacie obdobie, ktorým je jeden kalendárny rok. Správca je povinný nahlásiť spotrebu teplej úžitkovej vody v bytovom dome dodávateľovi tepla najneskôr do 31.januára nasledujúceho kalendárneho roka, kedy už musia byť odpočty vykonané,“ uviedla Sylvia Martinkovičová, manažérka oddelenia rozúčtovania spoločnosti ista Slovakia.
Údaj o koncoročnej spotrebe na elektronickom pomerovom rozdeľovači tepla alebo merači tepla si prístroj uchováva v pamäti, takže je ho možné odčítať aj po 31.12., najneskôr však do vyhotovenia ročného vyúčtovania. Ako podklad pre ročné vyúčtovanie nákladov na vykurovanie bude započítaná hodnota nameraná k 31. decembru. Tento údaj sa archivuje v prístroji a je prístupný pre užívateľa bytu kedykoľvek počas nasledujúceho roka prostredníctvom displeja na prístroji.
Odpočet so vstupom do bytov
Vlastníci bytov musia v určenom termíne zabezpečiť bezproblémový prístup k meračom vo svojich bytoch, a pokiaľ to nestihnú v danom čase, mali by požiadať o náhradný termín vykonávateľa odpočtov. Ten však už môže byť spoplatnený. Ak sa odpočet nezrealizuje, správca určí spotrebu na základe vyhlášky MH SR č. 240/2016 Z.z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla. Takto vypočítaná spotrebná zložka však môže navýšiť náklady na bývanie a je pre konečného spotrebiteľa nevýhodná.
Údaje v protokole o odčítaní ako podklad pre reklamáciu
Protokol o odčítaní musí obsahovať meno vlastníka, adresu bytu a údaje o spotrebe z meračov vody a tepla. Nemali by na ňom chýbať nasledovné informácie:
- dátum odpočtu;
- údaj s označením spotreby predchádzajúceho roku;
- údaj s označením kontrolného čísla merača;
- údaj aktuálnej spotreby od posledného odpočtu.
Aby si vlastníci bytov mohli uplatniť prípadnú reklamáciu je nutné, aby údaje na meračoch boli totožné s údajmi na odpočtovom hárku.
Vyššie náklady na energie pre neodčítané byty
V prípade, že konečný spotrebiteľ neumožní zapojiť pomerové rozdeľovače tepla alebo určené meradlo na meranie tepla alebo neumožnil ich odčítanie, alebo neoprávnene do nich zasahoval, čím spôsobil ich nesprávnu funkciu, alebo ich poškodil, sa určí spotrebná zložka ako 1,5 násobok priemeru spotrebnej zložky na m2. Náhradná spotrebná zložka teplej úžitkovej vody sa určí ako 1,5-násobok priemeru na byt alebo nebytový priestor v objekte rozpočítavania. Ak sa preukáže, že konečný spotrebiteľ ovplyvnil určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej vody, zavinil, že určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej vody nespĺňa podmienky určeného meradla, neumožnil určené meradlo nainštalovať, určené meradlo demontoval alebo inak znefunkčnil, určí sa tomuto konečnému spotrebiteľovi náhradná spotreba vo výške 3-násobku priemernej hodnoty na byt alebo nebytový priestor v objekte rozpočítavania.
Diaľkový odpočet dát šetrí čas aj náklady
Digitalizácia ovládla aj oblasť merania spotreby energií a vody. Meracie prístroje vybavené rádiovým modulom sa odčítajú centrálne cez zbernicu dát. Denné údaje o spotrebe a stave meračov sa zaznamenávajú automaticky a ďalej spracovávajú elektronicky, čo zabezpečuje maximálnu spoľahlivosť odpočtov, ochranu pred zneužitím dát a chybami spôsobenými ľudským faktorom. Denné údaje o spotrebe a stave meračov sú prístupné správcom a vlastníkom nehnuteľností cez internetové rozhranie.
Viac o technológii diaľkového odpočtu dát na www.ista.sk
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/27/EÚ o energetickej efektívnosti (EED) navrhuje diaľkový odpočet a transparentnejší prístup k informáciám o spotrebe. Od 25.októbra 2020 by mali všetky novo namontované meradlá tepla a chladu alebo pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov umožňovať diaľkový odpočet, aby sa zaistilo nákladovo efektívne a časté poskytovanie informácií o spotrebe.
Neviem ako to bude tento rok s odpisom či pracovnici možu vstupovat do bytov ked je tato pandemia…na toto mi ešte nik neodpovedal ….ako to teda vyriešit ? Možu ist do bytov alebo nie…
Dobry den prajem.
V nasej bytovke uz 7.12 2020 robia odpocet tepla aj vody,
Moja otazka od akeho datumu sa podla zakona moze robit odpocet?
Dobrý deň, samozrejme môžu vstúpiť a je dokonca povinnosťou vlastníkov ich do bytu alebo nebytového priestoru pustiť. Samozrejme musia byť dodržané bezpečnostné a hygienické nariadenia.
Správcovi vyhovujú samoodpočty ? Kto je povinný zabezpečiť objektívny odpočet meradiel v bytoch ? Správca mi napísal:
§ 9 ods. 6 Vyhlášky 240/2016
Náhradný indikovaný údaj pre konečného spotrebiteľa sa môže určiť aj odborným odhadom, ak odpočet určeného meradla na meranie množstva teplej úžitkovej vody sa vykoná dodatočne najneskôr do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka alebo na základe predchádzajúcich pravidelných odpočtov určeného meradla na meranie množstva teplej úžitkovej vody u konečného spotrebiteľa. Takýto postup sa primerane použije aj pri poruche určeného meradla na meranie množstva teplej úžitkovej vody. ( Kto je „sa“ ) Z tohto ustanovenia vychádzame, že vlastník ak nahlási stav do 31.1. si splnil svoju povinnosť a ním nahlásené stavy sú brané ako vykonaný odpočet. V niektorých domoch nahlasujú mailom stavy všetci vlastníci – ide o takzvaný samo odpočet.
(Môžu robiť odpočty vlastníci ? ? ? „samoodpočet“ ? ? ? Niekto skreslí úmyselne iný nie – babička 88 r….)
Možnosť nahlasovať stav cez – lístok, tlačivo, mail + foto ……. ? ? ?
Vy máte odsúhlasené na schôdzi:
Spôsob určenia náhradného údaja o spotrebe pre SV v prípadoch, ak spotrebiteľ:
– neumožní odpočet meradla SV, postupuje sa podobne, ako vo vyhláške § 9/5 (1,5 x priemer na byt/NP)
– objektívne nemohol umožniť odpočet, výmenu, zistiť poruchu, podobne ako § 9/6 (odborný odhad)
– zavinil, že meradlo chýba, alebo nespĺňa určené podmienky, ako § 9/7 (3 x priemer na byt/NP)
O objektívnosti rozhodne Výbor vlastníkov.
Moze sa odpocet robit tak, ze napisem na listok hodnoty, napisem datum odpoctu, podpisem ako majitel a hodim do schranky odpoctara, ktory byva v nasom dome?
Dobrý deň, pokojne tak môžete urobiť. Na lístok napíšte čísla meračov, stavy, dátum odpočtu, meno a priezvisko, číslo bytu, adresu a podpis. Vzhľadom na aktuálnu situáciu, vlastníci nahlasujú stavy meradiel aj formou e-mailu, pričom fotky jednotlivých meračov zasielajú správcovi/ predsedovi SVB.
Dobrý deň, v súčasnej epidemiologickej situácii Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky odporúča prehodnotiť nutnosť osobných kontrol a odpočtov v bytoch a využiť diaľkové odpočty alebo nahlasovanie a zasielanie odpočtov jednotlivými majiteľmi bytov, ak to okolnosti dovoľujú. Ak Vás správca vyzval na nahlásenie stavov podružných meračov vody, je ideálne zaslať fotky meračov, alebo vyplnenie odpočtového lístku. Pevne veríme, že každý správca pri spracovaní nahlásených odpočtov kontroluje namerané hodnoty a v prípade problému kontaktuje priamo vlastníka, aby stav preveril.
Zákon často nedodržujeme zo subjektívnych a občas aj objektívnych dôvodov …. :o)
1. Kto vykoná odpočty ? (vhodnejšia formulácia by bola: „zabezpečí“)
Odpoveď: Správca (ako odberateľ, ktorí rozpočítava konečným spotrebiteľom)
Vyhláška MH SR č. 240/2016, § 9 (4)
Odpočty indikovaných údajov určených meradiel na meranie množstva teplej úžitkovej vody
u konečných spotrebiteľov vykonáva dodávateľ alebo odberateľ, ktorý rozpočítava dodané teplo a množstvo tepla na prípravu teplej úžitkovej vody, najmenej raz ročne ku koncu zúčtovacieho obdobia.
2. Kto je povinný odpočty umožniť ?
Z. 182/1993, § 11 (3)
Vlastník … je povinný umožniť … vstup do bytu alebo nebytového priestoru zástupcovi spoločenstva, správcovi a osobe oprávnenej vykonávať … montáž a údržbu zariadení na meranie spotreby tepla a vody … a odpočet nameraných hodnôt; ak vlastník … neumožní na požiadanie vstup … zodpovedá za škody vzniknuté takýmto konaním.
3. Kto zabezpečí meradlá ? Správca (ako odberateľ, ktorý rozpočítava konečným spotrebiteľom)
Z. 657/2004 v aktu. znení (novela 198/2020),
§ 18 (4) Koncový odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi …
je povinný
a) zabezpečiť u konečného spotrebiteľa na náklady vlastníka budovy
1. obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel
2. obstaranie zapojenie a udržiavanie pomerových rozdeľovačov tepla, ak obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradie podľa prvého bodu nie je technicky možné alebo efektívne
Dobrý deň,
kde nájdem ten e-mail na správcu SVB v prípade, že si chcem odpočet urobiť sama a neprajem si v byte návštevy z dôvodu aktuálnej situácie a môjho zdravia? Ďakujem
Dobrý deň, meno predsedu spoločenstva si môžete nájsť aj vo verejne dostupnom registri spoločenstiev vlastníkov bytov a nebytových priestorov. Doplňujem odkaz na stránku: https://ives.minv.sk/rez/registre/filter/filterico.aspx?type=svb
Dobrý deň,
vzhľadom na Covid situáciu, sme vlastníkom bytov rozdali odpočtové hárky meračov vody – s číslom vodomerov, kde mali napísať stav
meradiel. Svojim podpisom potvrdzovali správnosť napísaných údajov.
Po vyúčtovaní jeden majiteľ bytu sa prišiel sťažovať, že omylom napísal spotrebu studenej vody vyššiu, ako bola skutočnosť a to o
cca 50 m3.
Ako postupovať v tomto prípade? Vlastník svojim podpisom potvrdil správnosť údajov, musí správca prerobiť vyúčtovania alebo mu to zohľadniť pri budúcoročnom vyúčtovaní? Môže žiadať v prípade prerobenia vyúčtovaní vlastne za celý dom a všetky byty nejakú sankciu? Prosím o radu ak ste sa s takýmto prípadom stretli.
Ďakujem
Dobrý deň. Určite by sme na Vašom mieste dali preveriť skutočný stav na určenom meradle. Ak je pravda, že vlastník Vám nahlásil zlý stav a teraz ročné vyúčtovanie reklamuje, mali by ste uskutočniť nápravu. Môžete vlastníkovi opraviť vyúčtovanie a rozdiel zohľadniť ostatným vlastníkom v budúcom vyúčtovaní, alebo vlastníkovi bude zohľadnená spotreba až pokiaľ nespotrebuje množstvo ktoré nahlásil. Sankcia ako aj poplatok za opravné ročné vyúčtovanie musí byť odsúhlasené vlastníkmi bytov a nebytových priestorov. V prípade otázok nás môžete kontaktovať na tel. čísle +421 908 378 895
Dobrý deň. Pri reklamácii nedoplatku vyúčtovania za rok 2020, ktorý vzhľadom na predchádzajúce obdobia s preplatkami bol nepomerný, som sa dozvedela od správcu, že vo vyúčtovaní za rok 2019 mi bola fakturovaná spotreba za TUV podľa odhadu aj napriek tomu, že odpočet bol vykonaný. Dôvod takejto fakturácie správca neodôvodnil. Odhad bol malý, takže vzniknutý rozdiel správca pripočítal do spotreby za rok 2020. Okrem iného ma informoval správca, že je to vlastne moja chyba, že som mala reklamovať vyúčtovanie za rok 2019 pre malú spotrebu TUV . Tento postup sa mi zdá maximálne nekorektný a nie som ochotná doplácať za chyby vyúčtovania za rok 2019 vo vyúčtovaní za rok 2020. Prosím o radu.
Dobrý deň pani Leitmanová, v zmysle zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník je lehota na uplatnenie reklamácie ustanovená na obdobie 24 mesiacov, pričom správca nemôže túto lehotu skracovať. Ak ste ešte stále v tejto lehote, určite Vám odporúčame uplatniť Vaše nároky.
Dobrý deň.
Ďakujem za informáciu, ale pre ujasnenie situácie sa na Vás obraciam ešte raz.
Vo vyúčtovaní za rok 2019 správca vyfakturoval spotrebu vody odhadom (bez udania dôvodu) namiesto toho, aby fakturoval spotrebu podľa odpočtu. Odhad bol takmer 3x menší ako podľa odpočtu ( nevšimla som si to, lebo ide o domácnosť mojej mamy a nebola som pri odpočtoch) Vo vyúčtovaní za rok 2020 pripočítal rozdiel vzniknutý zo zlého odhadu za rok 2019. Je správca oprávnený preniesť tento rozdiel z predchádzajúceho roku do nasledovného ? Cena vody aj cena tepla sa zvýšila v roku 2020. Prečo mám platiť viac, keď evidentne pochybil správca?
Vyúčtovanie za rok 2019 som reklamovala z dôvodu, že preplatok, bol v porovnaní z predchádzajúcimi obdobiami podozrivo menší ( z 500 euro na 50 euro). Dostala som odpoveď, že vyúčtovanie je správne a reklamáciu zamietol. Môže správca teraz tvrdiť, že moja reklamácia sa netýkala špeciálne spotreby vody? Za info vopred ďakujem.
Dobrý deň prajem,
orgánom kompetentným kontrolovať správnosť poskytovania služieb spojených s užívaním nehnuteľností v bytových domoch, na ktorý sa môže vlastník v prípade nespokojnosti s vybavením reklamácie ročného vyúčtovania obrátiť, je Slovenská obchodná inšpekcia.
Dobry den, prosim o radu. Som riaditelka MS. Z vyroby tepla mi raz za rok poslu tlacivo , kde mam zapisat spotrebu TUV z 2 meracov. Ja som opisala stav z 1.meraca a stav z 2.meraca. Takto som to robila 2 roky. Teraz sa zistilo, ze som mala posielat rozdiel spotreby za ten konkretny rok. Ze to bolo zle. Vzdy som odpisala z meraca stav…ta suma bola vysoka, zriadovatel to dal kontrolovat. Prislo sa na to, ze sme podla tychto zadanych cisiel mali obrovsku spotrebu. Pytam sa, nema tieto ukony…prist odpisat stav teplej vody niekto kompetentny z vyroby tepla?…pretoze si myslim,ze potom tam mozem davat hocijake cisla….dakujem za odpoved. Prislo sa na to, len z dovodu realizacie auditu na uskutocneny projekt za ucelom uspory energii.
Dobrý deň, ďakujeme pekne za Vašu otázku. Váš problém je komplikovanejší a preto sa s Vami spojím telefonicky.