Zástupcu vlastníkov bytov v bytovom dome, teda niečo ako „domovníka“ dnes chce robiť málokto. Nech robí čo robí, nikdy s jeho prácou nebudú všetci spokojní. Spravovanie bytových domov je ako futbal – každý mu rozumie. Vždy sa dá robiť lepšie ako to robia tí, na ktorých výkon sa pozerám. Ani mne sa túto prácu robiť nechcelo. Však komu by sa chcelo pracovať takmer zadarmo. Ale bol som k tomu donútený svojimi vlastnými potrebami.
Chcem bývať ako človek. Chcem vedieť, ako a na čo sa míňajú moje peniaze. A nechcem na nikoho nadávať ani ho kritizovať. Som rád, keď môžem byť ľuďom okolo seba užitočný. Mám rád, keď sa ľudia okolo mňa majú dobre. A ak sa sem tam na mňa usmejú, občas mi poďakujú alebo ma pochvália za niečo, čo som pre nich urobil, mám pocit zmysluplnosti. Mám rád, keď môžem v práci priamo ovplyvňovať, čo budem robiť. Celé dni pracujem hlavne pre korporácie a veľké firmy a tam sa mi sem tam stane, že musím urobiť niečo samoúčelné, len preto, lebo niekto iný povedal, že to urobiť treba. A nie vždy vidím a viem, kto má z mojej práce najväčší prospech. Pri práci pre náš bytový dom to vidím a viem každý deň.
Neviem si pomôcť. Mám ľudí a dobré vzťahy s nimi rád. Tak som sa na zástupcovstvo vlastníkov bytov v našom bytovom dome pred pár rokmi dal. Áno, v tejto práci je veľa technických a ekonomických vecí. Dom je dom, musí plniť veľa funkcií a za každých okolností dávať ľuďom pocit istoty, bezpečia a pohodlia. Veľa firiem vyrábajúcich rôzne výrobky a poskytujúcich rôzne služby sa prácou pre bytové domy uživí. Ale za všetko, čo sa s ním a v ňom udeje, môžu ľudia. Tí rozhodujú. Alebo nerozhodujú. Lebo sa nedokážu dohodnúť. Ani najlepšia firma na svete nemôže pre bytový dom nič urobiť, keď to neumožnia ľudia, ktorí ho vlastnia a žijú v ňom. Preto si na základe 8 ročnej praxe zástupcu vlastníkov bytov myslím, že spravovanie bytového domu je hlavne o ľuďoch. A to je moja parketa.
Ako človek, ktorý celé dni pracuje ako manažér, poradca a kouč v biznis prostredí, niečo tuším o efektívnej práci s ľuďmi. Princípy, o ktoré sa dá v práci s ľuďmi opierať, sú všade rovnaké. Až na zopár špecifických momentov. Zďaleka nie každý manažér stretáva každý deň svojich klientov a býva s nimi v jednom dome. Len veľmi málo manažérom môžu klienti povedať každý deň priamo do očí, čo si o jeho práci myslia a keď sa na tom dohodnú, vyhodiť ho. O to sú manažment správy bytových domov a práca s ľuďmi v nich citlivejšie. Ale stoja za to.
Každý kto pracuje pre kvalitnú správu bytového domu, v ktorom býva, to zrejme robí najlepšie ako vie. S cieľom pomôcť svojmu domu a susedom. Aspoň si to myslím. Aby mali krajšie a spokojnejšie bývanie vďaka lepšej správe, ako je v iných domoch bežná.
A čo Vy? Tiež máte skúsenosti s prácou pre správu bytových domov? Napíšte nám, poradíme sa, ako urobiť správu našich bytových domov lepšou.