Metodické usmernenie k zákonu č 177/2018 Z. z. proti byrokracii, ktorým sa novelizoval zákon č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov
(úprava preukazovania bezúhonnosti pri zápise SVB a upráva voľby zástupcu bytového domu)
Schválený zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) nadobudol platnosť od 22. 6. 2018, účinnosť niektorých ustanovení nadobudne dňom od 1. 9. 2018 prechodne do 31. 12. 2018 a v plnom rozsahu nadobudnú všetky ustanovenia účinnosť od 1. 1. 2019.
Ako zo samotného názvu vyplýva, podstatou a zmyslom zákona je znižovanie administratívnych povinností osôb v styku s orgánmi verejnej správy, napr. Okresným úradom. Orgány verejnej moci majú totiž podľa novelizovanej úpravy o fyzických a právnických osobách získavať pri svojej úradnej činnosti potrebné údaje z informačných systémov verejnej správy. Odbúranie administratívnej záťaže pre fyzické a právnické osoby a povinnosť pre orgány verejnej moci získavať a používať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy je hlavným účelom návrhu zákona. Ide o prvý krok z celého radu opatrení, tzv. „princípu jedenkrát a dosť“, ktorý sa bude postupne rozširovať o ďalšie údaje a skutočnosti, ktoré už občania nebudú povinní dokladovať v listinnej podobe v styku s verejnou mocou. Cieľom právnej normy je zrušiť povinnosť úradov požadovať od občanov a podnikateľov výpis a odpis z registra trestov, ako aj výpisy z katastra nehnuteľností, obchodného registra a živnostenského registra.
Odbúranie papierových výpisov bude zavádzané postupne. Od 1. septembra 2018 budú mať elektronickú podobu výpisy z obchodného a živnostenského registra a listy vlastníctva. Výpisov z registra trestov sa to bude zmena týkať od 1. januára 2019. Prepojenie s registrom trestov je nadštandardný proces, pretože údaje v tomto registri sú najcitlivejšie a musia sa poskytovať špeciálnym režimom. Z tohto dôvodu je potrebné dobudovať špeciálny šifrovaný prenos, či kontrolovanie prístupov a účelov použitia údajov. Nový zákon mení celkovo 168 zákonov, 68 vyhlášok, 8 opatrení a 12 nariadení vlády, ktoré hovoria o predkladaní výpisov v papierovej forme.