Je len prirodzené, že pri správe bytových domov vznikajú konflikty. Ľudia majú rôzne záujmy a ak im v ceste stojí záujem niekoho iného, sú s ním v konflikte. Či konflikt otvorene prepukne, veľmi závisí od toho, ako zvládame svoje emócie a dokážeme kontrolovať svoju komunikáciu v momentoch, keď konflikt vzniká.

Nedávno som ako zástupca vlastníkov bytov riešil situáciu, v ktorej sused so mnou popri prerábaní svojho bytu komunikoval tak, že som musel využiť všetko, čo o zvládaní konfliktov viem, aby sme do seba „neskočili“. Pozná pravidlá, ktoré sme si ako dom na schôdzi pred pár mesiacmi nastavili. Stále deklaruje, že ich určite chce plniť, veď „tu chce bývať a pozerať sa ľuďom priamo do očí“. Úžasné. Len keby skutky tomu zodpovedali 🙁

Susedia, ktorých byt priamo susedí s jeho bytom, sa mi začali sťažovať na jeho nedodržovanie času hlučných prác. Z titulu svojej roly zástupcu vlastníkov som sa teda musel o tom s ním porozprávať. A prišlo z jeho strany zaujímavé jednanie. Najprv opätovné deklarovanie absolútnej ochoty dodržovať pravidlá. Pri usvedčení z toho, že sa to reálne nedeje, prišlo najprv obvinenie z toho, že ho nepovažujeme za priateľa a dobrého suseda. Potom nastúpilo „obhajovanie svojich práv“. Výpočet toho, na čo má ako majiteľ bytu nárok. Pri mojej opätovnej požiadavke, aby dodržal aspoň to, čo sám sľúbil, došlo aj na vyhrážky. Zmienka bola o hľadaní formy „odplaty a pomsty“ ľuďom v dome za to, že sa k nemu nesprávajú priateľsky.

Popisujem, pravdaže, len to konfliktné správanie. Sme dobrí známi a v skutočnosti nie sme nepriatelia. Len situácia a naše záujmy nás dostali do konfliktu. Medzitým bolo v našej komunikácii aj veľa relatívne priateľských tónov a musím povedať, že obidve strany sme hľadali spôsoby, ako sa „nepobiť“ a vyjsť z konfliktnej situácie so cťou.  Bolo to a stále je veľmi emotívne, ale zvládame to.

Je nevyhnutné o konfliktoch uvažovať v ich emocionálnej rovine. Za každým konfliktom je strach. Strach zo straty tváre, zo zosmiešnenia, z toho, že nás iní budú vnímať ako neschopných, zo straty kontroly nad vecami, z ohrozenia vlastných záujmov. Pri riešení konfliktov je ťažké, a súčasne s tým užitočné uvedomiť si, čoho sa vlastne obávame a hľadať spôsob, ako problém riešiť s protivníkom na rovnocennej úrovni.

V prípade konfliktov pri správe bytových domov, sú prítomné emócie ešte zosilnené tým, že ide o bývanie – základnú ľudskú potrebu. Vnútorné napätie z neuspokojenia základných ľudských potrieb patrí medzi najsilnejšie vôbec. Preto je pri presadzovaní svojich záujmov potrebné vnímať, čo sa deje s našimi vzťahmi k ľuďom, s ktorými sme v konflikte. V rôznej miere dôrazu na presadzovanie svojich cieľov a na udržovanie dôležitých vzťahov s ľuďmi je ukryté tajomstvo vhodného riešenia konfliktov.

Viac sa o psychológii konfliktných situácií aj o ich riešeniach porozprávame na našom Kongrese pre lepšiu správu bytových domov v októbri. Príďte s popisom vašich konfliktných situácií. Odídete s ich riešeniami. Teším sa na stretnutie s každým z vás.